lördag 14 mars 2009

Begravning


Fint att samlas för att minnas och säga farväl till någon som dött. Faster Inga, rolig, snäll och lite vass, fick bo hos henne i flygeln när jag höll på att bli tonåring och jobbade på cafét och ville ha nära. Fick bo där där det luktade gott och hon hade veckotidningar med följetong och ett runt bord av rotting och glasskiva. Utanför hennes fönster fanns farfars gigantiska jordgubbsfält och en lekstuga där det bodde en tokig tant. I trädgården en runt stenbord och en stensoffa.
Begravningen blev annorlunda än jag planerat, trodde att jag skulle titta på, stå bredvid och kanske fota dom i smyg, men, jag var där, jag kände dom, kramade och var släkt. Frågade dottern om man kunde se utanpå om vi var släkt och hon sa: skojar du eller? ni är ju lika tjocka allihop!

Ingarö kyrka, där är jag konfirmerad, där är farfar, pappa och farmor begravda, där har jag varit på julotta med 41 graders feber och körtelfeber som jag fått av att kyssas. Där har jag aldrig gift mig.

Inga kommentarer: