lördag 12 september 2009

Dagsutflykt

Provrum för villha tröjor


Är du en blå person? frågade blå utsällningen, nej svarade jag.
Här går jag och känner mig majestätisk och hemma.

Igår fredag bjöd mannen mig på utflykt till Linköping. Sista helgen på Länsmuseets utställning om stickning. Det var snällt av honom. Vi besökte dessutom tre slott på vägen för att jag skulle känna mig majestätisk. Vi åt bulle och drack kaffe och vi åt sista slatten på fina restaurangen på museet, vi åt chili gjord på lokala biffkor med bönor och bönor och majs och spenat och sånt, och jag såg de vackra korna när dom gick och betade och åt sådan som jag egentligen skulle kunna äta och tänkte att -nej, mer vegetariskt måste det bli, det är inte riktigt helt klokt att tugga på kor som tuggat på sådant som vi odlat och kunna äta. Dom må vara lokala och glada hädanefter vill jag bara se dom på bild, de kan bli ett fint kulturarv, finnas uppstoppade på museum. En o annan mjölkko kan dock vara bra att ha.
Iallafall var utsällningnen såklart finfin, BrittMarie Kristofferssons saker är ju alltid det. Kändes lite som att jag sett det tidigare dock. Gillade oxå filmen om Östergötlands ullspinneri, de gör det finaste garnet tycker jag, Spelsau är ju oxå fint men ändå....nästa dagsutflykt får bli till ullspinneriet.

Inga kommentarer: