torsdag 28 januari 2010

Ordbehandlare



Kolla min nya ordbehandlare, den är stor som två pocketböcker, väger 600 gram och är tunn och snygg. När jag var ung fick jag gå på kurs på IBM vid Norrtull, lära mig ordbehandling vid deras dator för att sedan använda det på kontoret, innan ordbehandlaren kom till kontoret hade vi skrivmaskiner och telefax, jag skrev och det stansades ut en lång remsa som vi sedan matade in i maskinen och informationen hamnade i Dubai eller Jemen eller New York, det var mycket avancerat tyckte jag då. Ordbehandlaren var så stor att den fick ett eget rum, med god ventilation för den kunde bli mycket varm när den arbetade. Senare, när jag väntade mitt första barn hade vi en sort myggnätsliknande saker framför datorskärmen för att inte drabbas av för mycket strålning eller statisk elektricitet eller vad det var och jag som var gravid slapp bildskärmsarbete för man visste inte hur det kunde påverka fostret. Det känns som om det var länge sedan, men ändå nyligen på nått vis. Iallafall är jag lite förtjust i min nya lilla dator, får se hur länge den håller, jag har lite "otur" med datorer. Billig var den oxå, jämfört med då på ordbehandlartiden kostar den nästan ingenting.

1 kommentar:

Unknown sa...

fasiken va fin den va