söndag 8 februari 2009

Godis

Detta är årets kortaste månad, detta är min köpfria månad, slump? Nä.
Det innebär för min del att jag inte får köpa garn!, inte kläder, inte tidningar, böcker eller godis. Jag får äta på lunchrestaurang och det är med en speciellt utvald person för det ingår i mitt sociala arbete med mig själv.
Jag har alltså inte köpt godis, MEN jag får köpa ingredienser till hembakade grejer, men inte chokladkakor att smälta och blanda med fett och kalla för hembakt o så, utan röra ihop olika rena ingredienser.
Gjorde häromdagen en supergod grej, jag älskar chokladsås, maken gör till mig med farinsocker, vatten, grädde och lite vanilj. Jag gjorde med bara vatten och mjölk och sirap och farin och honung och lite vitt socker, så gott när det stått ett dygn i kylen. Men sedan gjorde jag en fudge:
Mörk sirap, god kakao t ex Vahlrona, farinsocker, vatten ett matsked mjölk och en knapp burk med kondenserad mjölk och vaniljsocker. En stekpanna full med rostade sötmandlar, häll dessa i botten på en form och sedan smeten ovanpå, in i frysen/kylen, så gott.
Egentligen skall det enligt receptet vara massor av smält blockchoklad i o då blir det säkert hårdare, men detta blir en seg smet att blanda t ex med glass eller bara äta med liten sked. Mängder med kalorier, billigt och underbart.

Inga kommentarer: