söndag 12 april 2009

Söndag - långt ifrån stan.....

en arme av farliga guldharar anförda av moderharen

Not, väldigt nära, men ända. Såg ett teveprogram om en bondkvinna som åkte in till stan 2 ggr per år, jag funderar på att bli likadan, kliva omkring i gummistövlar och gamla tröjor här i min förort och åka in till stan väääldigt sällan, jag har gjort det varje dag tidigare, gått på stan, i butiker (ofta ofta) på fik o utställningar o allting, alltid tagit mig någon annanstans för att göra något, men nu, sitta på balkongen, ligga i solen i soffan, gå till centrum, gå i skogen, bor vid en sjö och ett naturresarvat, varför ÅKA hela tiden? Behöver jag garn kan jag ta fram någon att de ny inköpta säckarna jag fyllt och lagt under sängen, vill inte längre se allt garn och framförallt inte dammsuga och damma hela tiden (gjorde jag inte förut heller, men borde..). Så nu skall jag ha en hemmaperiod, vi bor i ett högt hus( 8våningar) och det finns en lucka upp till det platta taket, dit kan man gå och ha picknick o se ut över iallafall halva Stockholm. Delvis kan min nya inställning till hemma, hänga ihop med att maken krockat bilen och ännu inte lyckats köpa en ny! men iallafall. Vi har haft en skön påsk so far, fredag städning hela dagen, lördagen var jag helt utmattad, orkade knappt ut i solen, satt på en bänk härhemma i timmar o glodde på folk, lagade jättegod fläskhare men kotlettrad från gårdsgris jag köpte i Hötorgshallen, massor av rotsaker, frukt och svamp o sånt på plåten och honungsmarinad och en hel kruka färsk salvia. Mannen gjorde gräddsås o jag blev arg för att han inte ville blanda med mjölk, han är en matare.

Sonen o hans barndomskompis från Visby var här o åt och sedan ordnade mannen äggjakt utan lappar åt oss, jag hittade mitt fina ägg först! På morgonen hade jag lagt ut lappar åt man o son o det var lite svårt och kul att höra dom försöka lista ut saker o ting.

1 kommentar:

Unknown sa...

ja den "har-armen" ser skrämmande mordisk och beslutsam ut...

själv är jag absolut allergisk mot att "gå i affärer"...
det är som ett straff för mig om jag måste åka till nåt "pryl-palats" el dyl... huvaligen, jag får ont i ryggen och kräk-känslor...

min stackars dotter fick åka med sina kompisars mammor när de skulle shoppa i tidiga tonåren... om jag var med "gnällde" jag hela tiden och ville bara sitta o vänta på nåt fik...